Tortuguero - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Eduard Ridder - WaarBenJij.nu Tortuguero - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Eduard Ridder - WaarBenJij.nu

Tortuguero

Door: Eduard Ridder

Blijf op de hoogte en volg Eduard

12 Juli 2017 | Costa Rica, Tortuguero

We worden wakker van de tropische regenbui die om ongeveer 5 uur begint en een uur of drie aanhoudt. Tsja, je zit in het tropisch regenwoud of niet..
Na het ontbijt wordt het iets droger en om half negen vertrekken we voor een boottocht op zoek naar tropische fauna. Het regent nog eventjes, maar daarna wordt het droog en aan het einde breekt de zon zelfs door. Onze gids Rolando en kapitein Johnny spotten al van verre dieren met hun geoefende ogen. We zien diverse vogelsoorten, kleine kaaimannen, luiaards en twee soorten apen, ook met kleintjes. Tegen half twaalf zijn weer terug bij de lodge. Na de lunch struikelen we bijna over een leguaan op het pad. Aan het einde van de middag zal onze gids nog een korte tour geven om nog meer te zien in de directe omgeving van de lodge. Gisteren zagen we ook al een wasbeer bij de kamers.
Een tour op het grondgebied van de lodge. Dat klinkt suf! Dat was het echter allerminst. We zagen weer diverse vogels, apen, een wasbeer en als afsluiter die bekende gifgroene kikker met rood oranje ogen. Ook vertelde Rolando veel over de planten. Onder andere één waaruit je water kon ‘melken’.
Na het diner moest het dan gebeuren, de schildpaddenexcursie. We hadden een gunstig gedeelte van het strand toegewezen gekregen en waren daar de eerste groep. Schildpadden zijn niet de snelste dieren, maar eieren leggen vraagt veel geduld van mens en dier. We waren rond acht uur ter plaatse in afwachting van een oproep van speurders op het stand. Dat duurde al geruime tijd en toen liepen we naar de eerste strandopgang. De schildpad in kwestie had echter nukken en zocht een beter plekje. Al met al zagen we dus twee uur na vertrek de eerste pingpongballen vallen, erg indrukwekkend. Met het dichten van het gat overschreden we al de uiterste tijd van 22 uur. Moe maar voldaan voeren we terug. Heb foto's van de schildpadden. Dat is helaas verboden.

De eerste foto's staan hier. Internet uploads gaan erg moeizaam. Ik voeg later nog foto's toe.

• 14 Juli 2017 - 22:27

Wil Ravenhorst:

Dat is heerlijk genieten,leuk om te lezen!