San José - New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Eduard Ridder - WaarBenJij.nu San José - New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Eduard Ridder - WaarBenJij.nu

San José - New York

Door: Eduard Ridder

Blijf op de hoogte en volg Eduard

25 Juli 2017 | Verenigde Staten, New York

Om 03.15 gaat de wekker en om 04.15 uur rijdt het busje voor om ons naar het vliegveld te brengen. Dat gaat zo midden in de nacht een stuk vlotter. Zo staan we al vlak na half vijf op het vliegveld. Omdat we digitaal al ingecheckt hadden kunnen we bij een automaat bagagelabels en boardingpassen uitdraaien. Dat scheelt aansluiten in de lange rij. Bij het inleveren van de koffers bleek ook dat de vertrek belasting van 29 dollar pp. al in de ticketprijs zat. Dat is een leuke meevaller die de dames al direct claimen als extra shopbudget in New York….
De security check is ook rustig maar mijn schoenen doen toch het alarm afgaan. En dat terwijl ik gewoon sneakers aan heb en geen bergschoenen..
We geven de laatste colones uit en gaan naar de gate. Bij het boarden blijk ik 1 van 3 passagiers die extra gecheckt worden. Ach, we hebben de tijd. Pura vida!
In vliegtuig gaat uiteindelijk ook de hotspot van de Costa Ricaanse SIM kaart uit. Bijna 2 Gb gebruikt in 2 weken en af en toe erg handig.
De reis naar Miami duurt 3 uur en vertrekt om 7 uur maar komt om 12 uur lokale tijd aan. We pakken dus het eerste deel van de jetlag al terug. In Miami moeten we de koffers wel ophalen en door de douane. De volgende vlucht naar New York is immers binnenlands. Het vliegtuig zit vrijwel vol en de vlucht verloopt zonder problemen. In Miami hebben we 1.50 uur overstaptijd. Dat lijkt wellicht ruim, maar als je eerst elektronisch moet aanmelden, dan in d rij staat voor de douane, je bagage moet ophalen en weer inchecken, door de douane en security moet en naar de gate moet lopen dan blijft er net tijd over om een belegde bagel te scoren. Even is er onrust omdat er een boardingpas mist, maar dat wordt bij de gate opgelost en we krijgen nog betere stoelen ook. Rond 14.10 uur vertrekken we van de gate maar de vluchtleiding van LaGuardia zet ons in de ‘penaltybox’, Dat houdt in een extra wachttijd van maximaal een uur. Ach ja, Pura vida!. Na een rustige vlucht komen we om 18 uur in New York aas. Omdat dit een binnenlandse vlucht is gaat het allemaal wat relaxter. Helaas lukt het niet metrokaarten aan te schaffen. De automaten weigeren beide met vele teleurgestelde toeristen als gevolg. Dan maar in de rij voor de yellow cab. Na 20 minuten stappen we in en de Indiase chauffeur rijdt ons vlot naar Comfort Inn Midtown West voor 55 dollar. Hier waren we 2 jaar geleden ook dus het voelt vertrouwd.
We installeren ons in de krappe kamer en hangen wat natte spullen uit. Daarna lopen we naar Chipotle een Mexicaanse fastfood keten. Volgens de site hebben ze ook glutenvrij aanbod maar het dit even voordat de allergiekaarten gevonden zijn. Prima eten en toch weer rijst en bonen ;-)
We lopen nog even naar Times Square om sfeer te happen en ons te verbazen over Chinezen en Japanners in een winkel over cultpoppetjes.
Het is half elf als we weer teug zijn. Volgens onze biologische klok is het pas half negen, maar dan moet je niet om kwart over drie opstaan. Slapen dus..

De foto's

• 26 Juli 2017 - 19:22

Jacqueline Ridder:

Veel plezier in de Big Apple! Inderdaad fijn als je al een beetje bekend bent in de omgeving, zeker als je ook de restaurantjes in je omgeving al kent en weet waar je terecht kunt als je na een lange reis aan komt. Wij zijn alweer thuis, even weggaan betekent dat je weer blij bent met je eigen huis en je nieuwe badkamer ;-) en ook het Nederlandse klimaat, want het is hier toch echt veel warmer dan in Schotland!!!!