De heenreis Groningen - San José - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Eduard Ridder - WaarBenJij.nu De heenreis Groningen - San José - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Eduard Ridder - WaarBenJij.nu

De heenreis Groningen - San José

Door: Eduard Ridder

Blijf op de hoogte en volg Eduard

09 Juli 2017 | Costa Rica, San José

De checklists zijn afgewerkt, de koffers gepakt en de vluchten bevestigd. Alleen wil de slaap niet zo vatten met de kennis dat de wekker al om 02.45 uur af zal gaan. Toch vertrekken we iets na 03.15 uur uit Groningen richting Schiphol. Onderweg een beetje mist, maar dat geeft ook mooie plaatjes als de mist aangelicht wordt door de volle maan. Op een overstekende haas bij Joure na bereiken we zonder problemen P3 tegen 5 uur. Koffers uitladen, auto parkeren en met de bus naar de terminal. Waar de verwachting was dat er vertraging zou ontstaan door de veiligheidscontrole is dat helemaal niet aan de orde. De vertraging ontstaat door een traag computersysteem van British Airways. Onze tijdsmarge slinkt zienderogen… Toch zijn we ruim op tijd bij de gate, voorzien van koffie en dollars. In Londen nog een keer door de security. Veiliger wordt het niet vandaag. Wat voeding voor mens en telefoon en dan naar de Boeing 747 die ons naar Miami zal brengen. Gelukkig hebben we plekken zonder stoelen voor ons, dus schade aan de knieschijven blijft uit. Rationeel weet je dat het verstandig is wat te slapen, maar buiten blijft het licht. Dan voel je je toch een beetje een oude man… Maar met opgeslagen Spotify lijsten, e-readers en het entertainment systeem slaan we ons er doorheen. Het is in Nederland 19.40 uur als we in Miami aankomen. Daar is het dan 14.40 uur en 33 graden. Om 17.45 uur beginnen we aan de laatste 3 uur naar San José en verliezen onderweg weer ergens twee uur tijdsverschil. De laatste loodjes wegen het zwaarst, dat blijkt ook deze vlucht. Het lichaam protesteert tegen 3 uur bio-industrie ruimte. Gelukkig hebben we wind mee en landen we bijna een half uur vroeger. In San José is het dan all donker aan het worden. We claimen de bagage en een SIM kaart voor de mobiele brigade en zoeken onze chauffeur op. Die loodst ons door het drukke verkeer van mensen die terugkeren van een dagje naar het strand. Tegen half acht lokale tijd (02.30 Nederlandse tijd) zijn we bij het hotel. 2 ruime kamers en lonkende bedden… We rekken het nog tot 9 uur maar dan is de pijp leeg.

Foto's op https://goo.gl/photos/VZAJPbgQnnK9tK8q6